وردپرس

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟|مقایسه انوام cms

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

با توسعه انواع سیستم‌های مدیریت محتوا امکان داشتن سایت شخصی، شرکتی و… براحتی فراهم شده است. اما حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون استفاده از این CMS ها وجود دارد که باید مزیت‌ها و محدودیت‌های این سیستم‌ها در کنار هم دیده شود. در این مقاله راجع به نحوه عملکرد این سیستم ها و مزیت‌های آن‌ها صحبت می‌کنیم. در انتها مقاله سعی کردیم مقایسه کاملی از سه CMS پرطرفدار در جهان یعنی وردپرس، دروپال و جوملا داشته باشیم.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS (Content management system) یک پلتفرم یا یک نرم‌افزار است که به شما این امکان را می‌دهد، محتواهای دیجیتال خود را در بستر وب ایجاد، اصلاح، منتشر و مدیریت کنید. این محتواها می‌توانند از جنس متن، عکس، ویدیو، صوت و … باشند. به زبان ساده تر سی‌ام‌اس ها نرم‌افزارهای آنلاین هستند که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها در سریع‌ترین حالت ممکن وب‌سایت شخصی خودمان یا کسب‌وکارمان را راه بیاندازیم.
این نرم‌افزارهای تحت وب بجای کاربر وظیفه نوشتن کدهای HTML، CSS و … را انجام می‌دهند. با وجود آن‌ها دیگر نیازی نیست که دانش کدزنی برای ایجاد سایت داشته باشید. (هرچند که داشتن دانش کدنویسی به شخصی‌سازی این سیستم‌ها بسیار کمک می‌کند)

سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) از دو بخش اصلی تشکیل شدند:

  • CMA (content management application)
  • CDA (Content Delivery Application)

 

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چگونه کار می‌کند؟

ترکیب این دو بخش سی‌ام‌اس ها ( یعنی CMA و CDA) تمام فرایند‌های پنهان سایت از جمله اجرای کدها، ذخیره‌سازی داده‌ها و .. را انجام می‌دهند.
اگر بخواهیم به زبان ساده طرز کار CMS ها را بیان کنیم باید بگوییم که وقتی شما محتوایتان را ( متن، عکس و …) داخل محیط کاربری سی‌ام‌اس، یعنی قسمت CMA قرار می‌دهید و شکل ظاهری مطلوبتان از محتواهایتان را طراحی می‌کنید، بخش CDA این محتواها را برروی کد‌های  برنامه‌نویسی زبان‌های مختلف از جمله PHP یا MySQL یا.. پیداه سازی می‌کنند و خروجی آن‌ها را با کد‌های HTML و CSS ترکیب کرده و آماده نمایش می‌کنند. سپس این محتواها را به همان صورتی که شما در بخش CMA وارد کردید، به کاربران سایت شما نمایش می‌دهد.
سیستم‌های مدیریت محتوا نه تنها محتوای مورد نظر شما ایجاد و منتشر می‌کنند بلکه با این سامانه‌ها می‌توان سایت‌های پویایی ایجاد کرد تا با کاربرانمان تعامل داشته باشیم، آن‌ها را رصد بکنیم و … .

 

چرا باید از CMS ها استفاده بکنیم؟ 10 مزیت سیستم‌های مدیریت محتوا چیست؟

سایت‌هایی که برروی سیستم‌های مدیریت محتوا توسعه داده می‌شوند مزیت‌های فراوان و جذابی نسبت به سایر سایت‌های توسعه داده شده دارند. در قسمت اکثر این مزیت‌ها را لیست می‌کنیم و توضیحات تکمیلی راجع به آن‌ها می‌دهیم:

 

  • نیازی با دانش برنامه‌نویسی ندارید!

برای ایجاد سایت خودتان برروی سامانه‌های مدیریت محتوا، به هیچ عنوان لزومی به فراگیری زبان‌های برنامه نویسی تحت وب ندارید. همه چیز را می‌توانید آماده شده از توسعه دهنده‌های این سیستم‌ها بصورت رایگان یا پولی دریافت کنید و خودتان شخصا سایت را راه‌اندازی کنید. البته ناگفته نماند، یادداشتن زبان‌های برنامه‌نویسی طراحی وب، دست شما را برای ایجاد یک سایت دلخواه شما با ویژگی‌های منحصر به فرد باز می‌کند. پس در صورت امکان حداقل HTML و CSS را یاد بگیرید!

 

  • در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را بسازید!

اگر بخواهید به شیوه‌ای غیر از استفاده از CMS ها سایت خودتان را راه‌اندازی کنید، نیاز به هزینه، زمان و نیروی انسانی زیادی دارید. ولی با استفاده از CMS ها براحتی می‌توانید در زمان بسیار کم سایت خودتان را راه‌اندازی کنید و مشغول تولید و انتشار محتوا‌های خودتان شوید.

 

 

  • امکانات زیاد و رایگان!

علی رقم اینکه استفاده از CMS ها محدودیت‌هایی را به همراه دارد ولی این محدودیت به لطف توسعه‌دهندگان CMS ها به حداقل رسیده است. انواع قالب‌ها و افزونه‌های مختلف رایگان و پولی (هزینه کم) که برای CMS های مختلف توسعه داده شده‌اند به شما کمک می‌کنند سایت حرفه‌ای و دلخواه خودتان را ایجاد کنید.

 

  • پشتیبانی، امنیت و سرعت!

اکثر توسعه دهندگان CMSها، در سریع ترین زمان ممکن پلتفرم‌های خودشان را با تغییرات ایجاد شده در سطح وب و موتور‌های جست و جو هماهنگ می‌کنند و نسخه بروز شده پلتفرم خود را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند. این آپدیت‌ها شامل موراد امنیتی و سرعت عملکرد پلتفر نیز می‌شود.

 

  • سئو عالی!

وب سایت بدون سئو و وجود نداشتن در نتایج گوگل عملا وجود خارجی ندارد. اولین دغدغه وب مستر‌هابعد از راه‌اندازی سایت، کار بر روی سئو سایت و محتوای ها داخل سایت است. همانطور که در قسمت قبل ( چهارمین مزیت) توضیح دادیم، این پلتفرم‌ها با آخرین تغییرات الگوریتم‌های موتورهای جست و جو آپدیت می‌شوند. در نتیجه اگر محتوای خوب و سئو شده داشته باشیم با کمک این پلتفرم‌ها نتایج خوبی را در صفحه نتایج گوگل می‌توانیم کسب کنیم.

 

  • قابلیت دیدن پیش‌نمایش تغییرات!

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) است. شما هر تغییری در ظاهر سایت یا محتواهایتان بدهید بلافاصه می‌توانید تغییرات را مشاهد کنید و سپس با زدن دکمه انتشار، تغییرات به نمایش عموم مخاطبانتان قراردهید.

 

  • انتشار محتواها بصورت زمان‌بندی شده!

یکی دیگر از دغدغه‌های وبمسترها نحوه انتشار محتواهای تولید شده بروری سایت است. در مزیت ششم قابلیت دیدن پیش‌نمایش CMSها را توضیح دادیم اما مزیت دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا در مقایسه با سایت‌های توسعه داده شده توسط برنامه‌نویسان در نحوه زمان انتشار محتواها بر روی سایت است. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید محتوای خود را آماده و بصورت پیش‌نویس ذخیره داشته باشید و هرزمان دوست داشتید به انتشار آن بپردازید.

 

  • داشتن چند نویسنده و مشارکت کننده در تولید محتوا!

اگر یک تیم تولید کننده‌ محتوا متشکل از چند نفر برروی سایت شما فعالیت می‌کنند، قطعا یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب سیستم‌های مدیریت محتوا تعریف چندین نویسنده در سایت است. به این صورت که شما افراد حاضر در تیم را با توجه به جایگاهشان و لزوم سطح دسترسیشان به امکانات سایت و انتشار محتوا در CMS تعریف می‌کنید و هر فرد در هرجایی و در هر سطحی دسترسی به انتشار یا ویرایش محتوا را خواهد داشت.

 

  • تغییرات راحت در سایت!

از جذابیت‌های قابل توجه سیستم‌های مدیریت محتوا مدت زمان و میزان کیفیت ایجاد تغییرات کوچک و اساسی بر روی سایت است. در سایت‌های ایجاد شده توسط توسعه دهندگان، حتی تغییرات کوچک بسیار وقت‌گیر و چالش برانگیز است چه رسد به تغییرات بنیادی و بزرگ. اما در سایت‌های ایجاد شده با سیستم‌های مدیریت محتوا هر تغییر اساسی و غیر اساسی در کمترین زمان ممکن بوقوع خواهد پیوست و کمترین تاثیری را برروی محتواها سایت و سئو سایت خواهد داشت.

 

 

  • کمک به یکپارچه‌سازی استراتژی بازاریابی دیجتال!

اگر کسب و کار شما در رسانه‌های محتلف از جمله شبکه‌های اجتماعی، وب سایت و … حضور داشته باشد، برای اتصال این رسانه‌ها به یکدیگر و تکمیل سفر مشتری چالش خواهید داشت. اما ابزار های مختلف توسعه داده شده برای CMS ها این مسائل را حل کرده‌اند. شما می‌توانید با افزونه‌های مخنلف کاربران را به حضور در شبکه‌های خود سوق دهید و یا می‌توانید با ابزارهای ایمیل مارکتینگ یا اس‌ام‌اس مارکتینگ استراتژی‌های بازاریابی خودتان را پیش ببرید و یا با افزونه‌های آنالیتیکس، وضعیت کمپین‌های خودتان رصد بکنید.

 

 

از کدام CMS استفاده کنیم؟معرفی 3 سیستم‌ مدیریت محتوای پراستفاده در دنیا!

 

 

  • وردپرس (wordpress)

وردپرس معروف ترین و پر استفاده ترین سیستم مدیریت محتوای استفاده شده در فضای وب است. حدود 30 درصد وب سایت‌های ایجاد شده در سطح وب توسط وردپرس توسعه داده شده‌اند. همچنین وردپرس 60 درصد از بازار CMS ها را اشغال کرده است. وردپرس از سال 2003 بعنوان یک سیستم ایجاد سایت‌های مجله‌ای و بلاگ‌ها توسعه پیدا کرد و طی سالیان گذشته تبدیل به یک سیسم مدیریت محتوا حرفه‌ای شده است که تقریبا سایت‌های مختلفی را می‌توان با آن ایجاد کرد. ساده بودن و کاربرپسند بودن وردپرس باعث محبوب شدن این CMS شده است.
به همین دلایل گفته شده خیلی از سایت‌های معتبر دنیا از برای ایجاد سایتشان از وردپرس استفاده کرده‌اند و انجمن‌ها اجتماعات زیادی برای توسعه افزونه‌های جانبی این CMS بوجود آمده‌اند که باعث جذاب شدن این پلتفرم شده‌است.

 

 

  • جوملا (Joomla)

جوملا دومین CMS محبوب در فضای وب است. حدود 7 درصد از بازار CMS ها را تصاحب کرده و توانسته نظر میلیون‌ها نفر را به خودش جلب کند. در سال 2005 توسط یک کمپانی استرالیایی توسعه پیدا کرد. در نتیجه جوان‌ترین سیستم مدیریت محتوا بین این سه CMS است. پلتفرم جوملا از لحاظ سادگی و کاربرپسند بودن رتبه بعد از وردپرس را کسب می‌کند ولی قابلیت‌های بیشتری را برای شخصی سازی سایت‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

  • دروپال (Drupal)

دروپال قدیمی‌ترین سیستم مدیریت محتوا بین این سه سیستم معرفی شده است. که از سال 2001 توسعه داده شد. حدود 4 درصد از بازار CMS ها را تصرف کرده است و توانسته امکان ایجاد سایت‌های زیادی را برای سازمان‌های مختلف و کسب و کارها فراهم کند. در بین سه پلتفرم CMS معرفی شده Drupal بیشترین قابلیت را برای شخصی سازی سایت در اختیار وبمستر قرار می‌دهد ولی از لحاظ سادگی و کاربر پسند بودن در رتبه سوم قرار می‌گیرد. به همین علت افراد حرفه‌ای تر در مقایسه با افراد مبتدی‌تر به سراغ دروپال می‌روند.

 

 

مقایسه ویژگی‌های CMSهای جوملا، وردپرس و دراپال               

 

همانطور که در نوشته‌های بالا بیان شد دروپال، وردپرس و جوملا سه پلتفرم آنلاین طراحی سایت است ک اکثر سهم بازار CMS ها را تصاحب کرده‌اند. در جدول زیر  بصورت خلاصه این سه سیستم مدیریت محتوا با یکدیگر مقایسه کرده ایم:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا